Tarina: 15.10.2012

Päivä oli 15.10. Vuosi 2012. Silloin se tapahtui. Siitä asti se on kummitellut minua.

Rakastan uimista. Olen aina rakastanut. Olen siinä hyvä, vaikken tykkää sitä ääneen sanoa. Muut kysyvät, miten olen niin hyvä. Vastaus on harjoittelu. Jään virallisten treenien jälkeen aina illaksi asti uimahlliin. Olen ollut siellä usein aivan sulkemiseen saakka. Joskus tulin vasta silloin. Ystäväni isä työskentelee siellä ja on antanut minulle avaimen.

Silloin oli sellainen päivä. Uimahalli oli suljettu ja minä olin mennyt uimaan. Kävin suihkussa ja puin uimapukuni päälle. Siinä suihkutellessani huomaan jonkun toisenkin pyyhkeen ja pesuvälineet. Tunnistan niiden kuuluvan ystävälleni. Niinpä en ajattele asiaa enempää. Aivan rauhassa hoidan asiani ja menen altaiden puolelle. Ja siellä hän olikin. Ystäväni ui edes takaisin pitkässä altaassa. Hän huomaa minut ja hymyillen moikkaamme toisillemme. Hyppään altaaseen. Uimme ensin pari kierrosta rennosti ja sitten päätämme ottaa kisan. Uin aivan täyttä vauhtia.

Pian olenkin jo uinut toiseen päähän. Nousen pinnalle ja tuuletan innoissani voitosta. Ystäväni onnittelee minua hieman katkerana. Nousen altaasta ja kerron meneväni jo suihkuun. Ystäväni kertoo uivansa vielä pari kierrosta ja tulevansa sitten perääni. Nyökkään ja menen suihkutiloihin.

Tunnin päästä olen jo täysin pukeissa odottamassa pukuhuoneessa ystävääni. Ei hänellä näin kauaa pitäisi kestää. Vedän sukat ja kengät jaloistani. Nostan housuni lahkeita ja lähden suihkutiloihin. Ystävääni ei näy missään. Astelen altaiden luo. Katselen ympärilleni kunnes näen sen. Allasvalojen valaisemaan normaalisti siniseen klooriveteen leviävän punaisen värin joka saa veden näyttämään violetilta. Astelen lähemmäs. Ystäväni kelluu kasvot alaspäin purppuraisen alueen keskellä. Sitten ymmärrän asian. Se oli verta. Ystäväni kellui siinä silmieni edessä kuolleena. 
Paniikki valtaa minut. Lähden juoksemaan pois kaivaen kännykkääni. Tämä ei ollut onnettomuus. Juostessani ulos soitan poliisille.

Poliisin ja ambulanssin punaiset ja siniset vilkkuvalot. Ystäväni ruumis paareilla lakanan alla. Murhaajan kädet käsiraudoissa. Virne hänen kasvoillaan. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Novelli: Elisa

Kolumni: Seksuaalivähemmistöjen ylistäminen somessa aiheuttaa vihaa

Heipä hei immeiset :)